onsdag 11 december 2013

Anemon....

God dag!!
Nu är det hög tid att få det fint på verandor, köksbord och andra ställen som behöver julpyntas... Själv ligger jag lite efter med allt det där, så till helgen skall det pysslas och fixas arrangemang med blommor.
Min absoluat favorit blomma till jul är anemon. Det finns i många färger förra året hade jag lite lilablå. I år blir det lite svalare färg.

Något sånt här får det bli på julbordet. Fikonen är oxå ett måste.
Julros är en annan favorit. I år har jag inhandlat en vinröd-lila. Den får stå inne över julen och sedan ut med den  i fall vädret tillåter. Annars får jag ta den till källaren där graderna är ca 10 och ha växtlampa på.. Sedan till våren planterar jag den i trädgården.


Underbara liljekonvalj.




 Amaryllis är en blomma som man nästan kan bli trött på, den är otroligt vacker men finns överallt.
Förra året hängde jag amaryllisar  upp och ner. Jag har stora fönster i köket så det passa perfekt. Vattnade lite i stjälken och den hölls sig i nästan 3 veckor. Ett tipps om du får mycket amaryllis i jul.




Lärk grenar är jag på jakt efter, det är så användbart på julklappar, runt sarvetter, dukning eller bara helt enkelt i en vas som den är.
Ha en skön Onsdag!
Kram Petra

Inga kommentarer: