tisdag 27 augusti 2013

Björnbär...inte bara till att mumsa på...

Förra veckan tillbringade vi vid kusten...så underbart med sol, hav och dess ljumma vindar.

Men det bästa av allt var att jag fann till min förtjusning enorma mängder av kustens guld...nämligen björnbär.
Jag älskar björnbär. De är inte bara goda utan de är vackra att titta på också...det värsta är att buskarna sticks så förbaskat. 

 

Men på med skyddskläder så fick jag allt ihop lite grann. Självklart plockade jag även några kvistar och satte i vaser, de är helt fantastiska att även ha i buketter. Det blev både sylt, marmelad, till frukostyoghurten och till en och annan paj...









Detta är lycka för mig!

Delar här med mig av mitt fantatsiska björnbärspajsrecept:

Havrebotten 
175 g smör
3 dl mjöl
1,5 dl strösocker
1,5 dl havregryn

1. Sätt på ugnen på 175 grader
2. Smält smöret och rör i mjöl, strösocker och havregryn
3. Tryck ut degen i en pajform
4. Förgrädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter 
( akta så den inte gräddas för länge, den bli hård isf)

Fyllning: 
250 gram färska bär
2 dl blåbärssylt
1 msk balsamvinäger
2, 5 msk potatismjöl
 Jag tog bara färska björnbär.

 Knaprig topping 
75 gram smör
2, 5 dl havregryn
1, 5 dl strösocker

Gör pajdegen enligt receptet ovan.

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Förgrädda pajskalet se ovan
3. Blanda ihop bären med potatismjölet och ev blåbärssylten
4. Smält smöret och blanda ner havregryn och strösocker, låt svälla i ca 2 minuter.
5. Strössla toppingen över blåbärsfyllningen och grädda pajen gyllene i mitten av ugnen i ca 25 minuter.
 
Ni måste bara prova!
Kramar Lina

alla fantastiska bilder är hämtade på Pinterest

Inga kommentarer: